Frågor och svar

Hur fungerar det?

Vi kan hjälpa till med bröllopsfinansiering på två sätt: Räntefri delbetalning vid köp från samarbetspartner eller bröllopslån för att täcka diverse bröllopsutgifter.

Se mer under utbetalning eller kontakta oss på kundtjanst@weddingfinance.se för mer information.

Vad kan jag finansiera?

Wedding Finance krediter riktar sig till er som vill finansiera hela eller delar av ert bröllop. Räntefri delbetalning från någon av våra partners.

Kontakta oss på kundtjanst@weddingfinance.se för mer information.

Kan jag ansöka innan jag har bestämt mig, för att veta om jag kan beviljas kredit?

Utbetalning sker på det datum som anges i ansökan och under tiden mellan godkännande och utbetalning kan ni avstå från krediten. Vi måste alltid ta en kreditupplysning för att kunna kontrollera kreditvärdigheten hos sökande innan vi ger besked.

Vilka krav måste kredittagare uppfylla?

För att kunna beviljas kredit ska följande grundkrav uppfyllas: 

  • Minst 18 år 
  • Årsinkomst i Sverige om minst 180 000 kr
  • Stadigvarande inkomst under låneperioden 
  • Folkbokförd i Sverige 
  • Ej skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten 
  • Ej pågående skuldsanering 
  • Sysselsättning i Sverige i form av tillsvidareanställning, vikariat, projektanställning, egen företagare, sjukpensionär, pensionär. 

Vi undersöker även din möjlighet att betala tillbaka krediten genom att genomföra en kreditprövning. Grundkraven är samma för medlåntagare.

Vad innebär det att Wedding Finance gör en kreditprövning?

I samband med ansökan om kredit undersöker vi framtida återbetalningsförmåga. Vi inhämtar bl.a. kreditupplysning från Bisnode och gör beräkningar för att kontrollera om sökande har utrymme att betala tillbaka amortering, ränta och avgifter.

Jag har en betalningsanmärkning, kan jag få kredit då?

Betalningsanmäkningar innebär alltid försämrad kreditprofil. Vi ger dock inte avslag per automatik pga. enstaka betalningsanmärkningar med det kräver en mycket god ekonomi i övrigt för att beviljas. Skuld hos kronofogden accepteras inte.

Kan jag ansöka utan BankID?

Nej, vi tar endast emot digitala ansökningar som signeras med BankID.

Avier och avisering (faktura)

Avin skickas ut via e-post från serafim@auracloud.se ca den 15:e varje månad med Subject: ”Månadsavi #######” (ditt lånenummer).

Via kundportalen kan du enkelt hitta dina avier, betalplan, se information om din kredit och kommunicera med oss.

Om du gör en betalning innan ny avi har skapats så bokas det som en extra amortering.

Betalning

Förfallodatum framgår på din avi och är normalt den 28:e. Vi sänder månatligen ut avier via e-post och de finns även i kundportalen. Observera att “oss tillhanda” innebär att pengarna ska finnas tillgängliga på vårt konto på det angivna datumet. Det kan ta upp till tre bankdagar för en betalning att komma fram, varför betalning bör göras i god tid.

Du har rätt att när som helst göra extra inbetalningar, utan några tillkommande kostnader. Observera att detta innebär att återbetalningstiden förkortas, betalningen bokas alltså inte mot nästkommande avi.

För närvarande erbjuder vi inte autogiro eller e-faktura.

Försenad betalning och avgifter

Vid sen betalning debiteras dröjsmålsränta om f.n. 24 % beräknat på förfallet belopp för den tiden du är i dröjsmål samt förseningsavgift om 175 kr per försening. Utöver det kan det tillkomma en påminnelseavgift (60 kr), samt övriga lagstadgade kostnader (ex. inkassokostnad, kostnad för betalningsföreläggande).

Om du har räntefri kampanj så är det viktigt att betala rätt, eftersom konvertering till alternativ betalplan (räntebärande) vid försenad eller utebliven betalning. När en kredit väl har konverterats går det inte att återgå till ursprunglig betalplan.

I regel finns inte möjlighet att skjuta fram förfallodatum men det är alltid bra att du kontaktar oss om du har svårt att betala.

Hur fungerar Lägst-att-betala samt Alternativ betalplan?

Om du har en kredit på räntefri kampanj finns möjlighet att betala ett lägre belopp än normalbeloppet. Detta innebär att du byter till en Alternativ betalplan och fortsättningsvis får ett lägre månadsbelopp att betala varje månad. För att möjliggöra detta ökar kreditens löptid och ränta tillkommer enligt gällande villkor. Både normalbelopp och Lägst-att-betala belopp finns angivna på din avi.

Om du har räntefri kampanj så är det viktigt att betala rätt, eftersom konvertering sker till alternativ betalplan (räntebärande) vid försenad eller utebliven betalning. När en kredit väl har konverterats går det inte att återgå till ursprunglig betalplan.

Vår möjlighet att tillhandahålla räntefria krediter bygger på att återbetalning sker i rätt tid, till rätt belopp och rätt mottagare. Om du vill avsluta din kredit så kan du alltid förtidslösa utan extra kostnader.

Ränta och kostnader

Vi tillämpar individuell riskbaserad räntesättning och räntan bestäms utifrån den information vi inhämtar vid kreditprövningen, vi kan därför inte ge något förhandsbesked om vad just din ränta blir. Aktuell räntesats (f.n. 0% – 11,20% rörlig ränta) framgår av ditt låneavtal. Räntefri kredit kan som mest beviljas upp till 50 000 kr med 2 års löptid, vid köp från partner.

Förutom räntan, som bestäms i samband med kreditprövning, tar vi ut en uppläggningsavgift om f.n. 695 kr (vid medsökande på lånet är uppläggningsavgiften 995 kr) samt en administrativ avgift om f.n. 45 kr/månad. Exakt totalkostnad för krediten framgår av ditt avtal.

Den administrativa avgiften debiteras dig för vår hantering och administration av ditt avtal under hela avtalsperioden.

 

Representativa exempel

Den effektiva räntan för ett lån på 50 000 kr med 0 % i kreditränta och återbetalningstid 24 mån, administrativ avgift 45 kr/mån och uppläggningsavgift 695 kr blir 3,45 % inklusive alla räntor och kostnader. Totalt belopp att återbetala blir 51 775 kr, d.v.s. 2 157 kr/månad.

För ett lån på 100 000 kr med exempelränta 7,20 %, med återbetalningstid 5 år (60 återbetalningar), administrativ avgift 45 kr/mån och uppläggningsavgift 695 kr blir den effektiva räntan 8,79 %. Totalt belopp att återbetala blir 122 903 kr, d.v.s. 2 048 kr/månad.

Exemplen, som är beräknat 2024-05-01, förutsätter att ränta och avgifter är oförändrade under hela kreditperioden. Den effektiva räntan är beräknad i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer. Uppläggningsavgift vid lån med medsökande är 995 kr.

Kan jag ha en medlåntagare eller borgen?

Medlåntagare läggs till i ansökan och ökar sannolikheten att få krediten beviljad eftersom det är två som står för lånet. Notera dock att båda måste klara våra grundkrav. Borgen finns ej som alternativ.

Utbetalning av kredit

Utbetalning sker till den samarbetspartner till oss (festlokal, resebyrå eller motsvarande) som du valt i din ansökan eller till angivet konto efter kontroll mot partnern. Det tar normalt ca 3 bankdagar.

Hur löser jag min kredit?

Vänligen kontakta oss för korrekta uppgifter för att lösa krediten.

Kan jag höja min befintliga kredit eller ta en ny kredit?

Du kan inte höja upp din befintliga kredit, men du är välkommen att ansöka om en ny. Observera dock att vi gör en kreditprövning samt inte beviljar mer än ett lån till 0 % årsränta.

Ska jag anmäla ändrade kontaktuppgifter till er?

Ja, det är viktigt att vi har korrekta uppgifter då avier skickas via e-post och viktig information samt påminnelser sänds via SMS. Vänligen logga in i kundportalen och ange de nya uppgifterna där.

Hur gör jag om jag vill framföra ett klagomål?

Om du har klagomål kan du meddela Wedding Finance detta genom att skicka e-post till kundtjanst@weddingfinance.se. Märk mailet med rubriken Klagomål. Wedding Finance kommer skyndsamt att behandla ditt ärende. Vägledning kan erhållas från Konsumenternas Bank- och finansbyrå samt genom den kommunala konsumentvägledningen. Tvister kan även prövas hos Allmänna reklamationsnämnden eller vid allmän domstol. 

Bild på en glad ung man med glasögon i kontorsmiljö.

Behöver du hjälp?

Har du några frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Kontakta oss

Hittade du inte svar på din fråga? Maila oss gärna: kundtjanst@weddingfinance.se

Vänligen ta del av hur vi behandlar dina personuppgifter när du kontaktar oss här.